✓ Met de hand gemaakt ✓ Verzenddagen: donderdag en maandag ✓ Verzendkosten: €5,95

De mentale voordelen van sporten

de mentale voordelen van sport

 

Dat sporten heel veel voordelen heeft zal denk ik niemand ontkennen. Maar naast lichamelijke voordelen zijn er ook tal van mentale voordelen van sporten. Ik heb nog altijd de neiging (working on it) om in stressvolle periodes, sport op een lager pitje te zetten. Juist wanneer ik het nodig heb, sport ik minder. Gek he. 


Dus voor mezelf, maar ook vooral voor jou. De mentale voordelen van sporten op een rijtje. Zodat je jezelf wel die schop onder je kont geeft, en je mentale gezondheid op 1 zet.


De mentale voordelen van sporten:

  • Het vermindert psychische klachten en stress
  • Het gaat depressies tegen
  • Het geeft je meer eigenwaarde, en vertrouwen in je eigen lichaam
  • Het verbeterd je humeur
  • Het verbeterd je concentratie
  • Het verbeterd je slaap
  • Het zorgt voor sociale contacten

Maar hoeveel moeten we dan sporten?

Hiervoor zijn beweegrichtlijnen opgesteld door de gezondheidsraad. Dit betekend voor volwassenen het volgende:

  • 2,5 uur per week matig/ intensief bewegen
  • 2 x per week bot en spierversterkende activiteiten

Nu ben ik van mening dat het creëren van gewoontes hierin heel belangrijk is. Ga dus niet meteen vol enthousiasme 5 x in de week hardlopen, maar bouw het rustig op. Begin met iedere dag 20 minuutjes te wandelen, doe iedere dag een aantal oefeningen, of begin 2 of 3 keer per week met een klein stukje hardlopen.

Je maakt hiermee de drempel om daadwerkelijk te sporten heel laag. Iedereen heeft wel 10 of 20 minuten op een dag de tijd om actief te bewegen. Zo creëer je een gewoonte. Dit is belangrijk op het moment dat je geen motivatie meer hebt, en dat dat moment komt, staat vast. Als dit goed zit kun je uitbreiden in lengte of het aantal keer dat je per week gaat. 

Hoe pak jij dit aan? Ga jij juist beter voor jezelf zorgen wanneer je een stressvolle periode hebt? Of sluipt het er net zoals bij mij weleens in?

Laat een reactie achter